Sizin için uygun satış danışmanını arıyoruz
Zorlu arazi şartlarında sıklıkla duyduğumuz, bir SUV ile karşılaştığımızda direkt olarak aklımıza gelen “dört çeker” tabirinin tam olarak ne olduğunu biliyor muyuz? Bu içerikte dört çeker nedir, nasıl kullanılır ve çok yakar mı gibi soruların yanıtlarına yer verilmiştir.
Dört çeker araçlar, motor gücünün dört tekerleğe birden aktarıldığı araçlardır. Dört çeker sayesinde, aracın her tekerleğinin ayrı ayrı güç almasını sağlar ve bu sayede aracın daha iyi çekiş ve kontrol kabiliyetine sahip olur. Dört çeker sistemi, genel olarak off-road araçlarda, SUV'lerde ve bazı spor otomobillerde kullanılır. Kimi zaman sedan araçlarda da kullanıldığı görülmüştür.
Dört çeker araç kullanımı, normal bir araçtan çok farklı değildir. Sistem, çekişin güç olduğu veya tekerleklerin muhtemelen kayabileceği koşullarda sorunsuz manevra yapmayı kolaylaştırmaktadır. Özellikle kaygan zeminlerde, çamurda veya karlı yollarda kısacası zor yol şartlarında dört çeker sistemi etkinleştirilerek daha iyi bir çekiş elde edilir.
Dört çeker araçlar genellikle çekiş kabiliyeti ve performans odaklı olduğu için, motora daha fazla güç binmektedir, dört tekere aynı anda güç verilmesi de yakıt tüketimini artırmaktadır. Normal ve engebesiz yollarda kullanılmaları bu sebeple dahi “cep yakan” sınıftadır. Ancak modern teknoloji ve sürekli hale gelen otomobil düzenlemeleri sayesinde, dört çeker araçların da yakıt verimliliği giderek artmaktadır.
Evet, dört çeker araçlar asfalt yolda da kullanılabilir fakat bu yakıt konusunda oldukça maliyetli olacaktır. Eğer aracın dört çeker sistemi direkt değil de ayarlanabilir ise asfalt yollarda diğer seçenekleri kullanmak yakıt verimliliğini artıracaktır. Bunun yanı sıra yolların engelsiz olması sebebi ile gereksiz bir güç binen tekerler asıl görevi olan engel aşamadığı gibi asfaltta da vasat performans verecektir.
Eğer aracı şehir içinde ve otoyollarda kullanma gibi bir amaç var ise bilinmelidir ki oldukça maliyetli ve hız sınırları sedan araçlara göre daha düşük “canavarlar” ile o yollara hapsolunacak. Aracın diğer araçlardan motor tipi ve ruhsatı sebebi ile daha düşük hızda gitmek zorunda olması bir yana, park ve benzeri durumlarda da mobiliteyi bir hayli kısıtlayacaktır.
Özelliklerin tümünü pozitif ve negatif olarak iki kısımda incelemek faydalı olacaktır. Dört çeker araçların başlıca özellikleri şunlardır:
Pozitif Özellikler:
Her tekerleğin ayrı ayrı güç alabilmesi ve bu sayede daha iyi çekiş sağlaması.
Tüm yol koşullarında direkt olarak savrulma sürecini en aza indirebilmesi,
Kayma olmaması, bu sayede araç lastiklerinin erimeyerek daha uzun süre sağlam kalması.
Önden çekişli veya arkadan itişli araçlara göre daha iyi yol tutuşu sağlaması.
Düşük viteslerde dahi zorlanmadan hızlanması.
Sürücüye farklı sürüş modları sunarak çeşitli koşullara uyum sağlama yeteneğine sahip olması.
Negatif Özellikler:
Fiyat olarak arkadan itişli ve önden çekişli araçlardan daha pahalı olması.
İçerisindeki donanım ağırlığı sebebi ile araç hızındaki düşüş.
Arızalanması halinde diğer araçlara oranla daha fazla masrafa sebep olabilmesi.
Yakıt tüketiminde diğer çekiş ve itişli araçlardan bariz şekilde daha bonkör olması.
Bu özellikler, dört çeker araçların genellikle off-road ve zorlu koşullarda tercih edilmesine neden olur. Günümüzde bu tip 4x4 araçlar çok arazilere çıktığı için yavaş yavaş şehir içi kullanım için uygun hale getirilmektedirler. Geçmişte bu araçların çamurluk ve teker arası boşluğuna bugünkü araçlarla karşılaştırarak dahi bakıldığında ilgili durumun ne denli evrim geçirdiğine şahit olmak mümkün.
Yazar : Çetaş