Sizin için uygun satış danışmanını arıyoruz
Son yıllarda piyasaya sürülen araçların tümünde gözlenen özelliklerden biri de şerit takip sistemidir. Sürüş güvenliğinin iyiden iyiye ön plana çıktığı şu günlerde birçok kullanıcının araç içerisinde dikkat ettiği ilk özellikler arasında yer almaktadır. Bu içerikte Şerit takip sistemi ne işe yarar, çalışması nasıl gerçekleşir gibi birçok soruya yanıt verilmektedir.
En basit biçimde tanımlamak gerekir ise şerit takip sistemi; araç sürücüsünü uyaran, kimi araçlarda direksiyon kontrolüne de müdahale de bulunan bir güvenlik sistemidir. Kullanıcıları şerit ihlali yapması durumunda sesle veya titreşim yolu ile uyaran bir biçime de sahiptir.
Trafikte yer alan araç sayısının her geçen gün artması ile beraber artan trafik kazalarına yönelik önemli bir güvenlik önlemi niteliği taşır. Kullanıcıların dikkat dağınıklığını önlemek adına geliştirilen bu sistem güvenli ve konforlu bir yolculuk vaat etmektedir.
Şerit takip sistemi kimi yeni model araçlarda standart olarak kullanıcıya sunulurken kimi araçlarda da opsiyonel bir eklenti olarak yer almakta. Eğer mevcut araç paketlerinde şerit takip sistemi yer almıyor ise opsiyonel özelliklere göz gezdirmekte fayda olabilir.
Birçok kişinin düşündüğünün aksine şerit takip sistemi basit bir çalışma prensibine sahiptir. Şerit takip sistemleri genel olarak dikiz aynaları veya öne cam içerisine yerleştirilen bir kamera yardımı ile şeritleri algılar. Sistemde yer alan kontrol ünitesine gelen veriler ile şeritlerin ve aracın şeritle oranla konumu hesaplanır.
Araç konum itibari ile hesaplanan şerit çizgilerinin dışına doğru hareket gerçekleştirir ise sistem alarm vererek kullanıcıyı direksiyondaki titreşim veya sesli uyarı sistemi vasıtası ile uyarmaya başlar. Bazı şerit takip sistemlerinde aracın uyarıya tepki vermemesi halinde direksiyon kontrolü sistem tarafından sağlanarak araç otomatik olarak şerit içerisinde hareket etmeye devam da ettirilmektedir. Bu tip sistemler daha gelişmiş olup günümüzdeki belirli seviyenin üzerindeki araçlarda standart halini almaktadır.
Sağa veya sola sinyal vererek şerit değiştirilmesi durumunda şerit takip sistemi durum içerisinde kendisini pasif duruma getirmektedir. Bazı sistemlerde de aracın hareketlerinin tamamen sürücünün bilinci ile gerçekleştirildiği algılanarak kendiliğinden pasif hale gelme durumu da mevcut.
Uzun seyahatlerde ve yüksek hız sınırı olan otoyollarda oldukça kullanışlı ve aynı zamanda güvenlik sağlayıcı konumunda bulunan şerit takip sistemi birçok kullanıcının sonradan talep ettiği bir özellik olabilmektedir. Birçok araç kullanıcısı sonradan aracına şerit takip sisteminin nasıl takılacağı sorusuna yanıt arar.
Şerit takip sistemleri kimi yerlerde sonradan takılabilir olarak dile getirilse de sonradan eklenmesi bazı risklere yol açabilmektedir. Konunun uzmanı olan kişilerin tamamı sonradan yapılacak bu tarz bir eklemenin araca faydadan çok zarar getirebileceği fikrini öne sürer.
Sonradan takılacak takip sistemleri, aracın orijinal ekipmanları arasında yer almaması halinde daha büyük bir maliyet doğuracağı gibi araç aksamında ve araç-sistem uyumu kaynaklı sorunların sebebi de olabilmektedir. Bu sebeple araçlara sonradan şerit takip sistemi eklemesi yapılması önerilmemektedir.
Şerit takip sistemi için belirli bir standart olmayıp her marka ve araç modelinde farklı çalışma biçimleri ile karşılaşmak mümkündür. Bazı araç sistemlerinde tek şerit üzerinden sistem optimal şekilde çalışırken bazı sistemlerde de birden fazla şerit çizgisi olması halinde sistem çalışır hale gelir. Hız sınırı ise genel olarak 60 km/h bareminde tutulur. Bu hızın üstüne çıkılmadığı veya direksiyona dokunulmadığı sürece sistem devreye girmemektedir.
Çoğu kişinin sandığının aksine sürüş takip sistemleri araç sürüşü esnasında sürücünün dikkat dağınıklığına tolerasyon gösterilmesi adına çalışmaz. Yardımcı teknoloji olması sebebi ile sürücünün sürüş güvenliğini aksatmaması için uzun süre direksiyonu tutmaması halinde devre dışı kalabilirler. Bu sebeple bu sistemlerin bu niyetler ile kullanılması sonucunda, sürücü kendini bir kaza senaryosunun içine dahil edebilir.
Kimi kullanıcılar yardımcı teknolojilerin getirdiği kısıtlamalar sebebi ile araç kullanımı konusunda daha az konfor alanı olacağını düşünmektedir. Şerit takip sistemleri aracın içinde bulunacağı tüm senaryolara göre tasarlandığı için standart ve kurallara uygun bir sürüş sırasında kullanıcının sürüş özgürlüğünü kısıtlamamaktadır. Sinyallerin kullanıldığı veya algılama biçimine göre kullanıcının sürüş biçimine göre her şerit değişimi sırasında aktif olmaz. Sistem sadece alışılagelmedik veya dikkatsiz geçişlerde harekete geçerek önce kullanıcı uyarmakta, ardından duruma göre araç kontrolünü sağlamaktadır.
Sistem geçmişe oranla günümüzde oldukça yaygın şekilde kullanılmaktadır. Bu sebeple sisteme sahip olan tüm arabaları sıralamak oldukça güç olacak, liste içerisinde yer almayıp yine de sisteme sahip olan birçok araç da gözden kaçacaktır.
Bu sebeple bu bölümde başlıca şerit takip sistemine sahip olan araçlar listesi yer almaktadır. Bazı araçlar:
Genel olarak yeni araba ve elektrikli araçlarda bulunan sistem ile alakalı daha detaylı bir içerik aranıyor ise istenen araç marka modeli ile resmi site üzerinden veya araç bayisi üzerinden bilgi almak en doğrusu olacaktır.
Birçok araçlarda standart olarak şerit takip sistemi sunarken, kimi marka ve modellerde farklı araç paketleri içerisinde sistem sunulmaktadır. Sistem ayrı olarak teknik servislerde “değişim” amaçlı satılırken, uyumlu olmadığı modele entegre edilmesi amacı ile satılmamaktadır.
Piyasada bazı firmalar tarafından şerit takip sistemi adı altında ürünler sunulurken yetkili markalarda bu tip bir satış yapılmamaktadır. Haricen satılan sistemler, araçlara yönelik yaratabileceği güvenlik ve teknik sorunlar sebebi ile önerilmemektedirler.
Kullanılan araç için değişim veya araç içi yükseltme amacı ile fiyatları öğrenmek için yetkili servislerden bilgi alınabilmektedir. Kimi servislerde yedek parça olarak sistem bulunsa da kimi servislerde sadece araç paketi dahilinde şerit takip sistemi sunulmaktadır.
Yazar : Çetaş Dijital