Araçlarda Güneş Yanığı
Pek çok otomobilin başına gelen bir konu olan araçlarda güneş yanığı konusu, özellikle insanların canını sıkabiliyor. Araçlarda güneş yanığı özellikle aracın iç kısmında güneş ışınlarına maruz kalmanın neden olduğu bir sorundur. Güneş ışınları, aracın camlarından geçerek iç mekana girdiğinde, araç içindeki plastik, deri veya diğer yüzeylerde renk solması, çatlama veya deformasyona neden olabilir. Bu durumlar pek çok araçta başımıza gelebileceği gibi, aracın boyasında da etkileri olabilir. Bir aracın güneş yanığına maruz kaldıktan sonra başına gelenleri şu şekilde sıralayabiliriz:
- Renk Solması: Özellikle aracın döşeme kısımlarında veya oturma yüzeylerinde renk solması görülebilir. Bu, renklerin solması veya soluklaşması şeklinde ortaya çıkabilir.
- Çatlama: Plastik veya deri yüzeylerde, güneşe maruz kalan bölgelerde çatlaklar oluşabilir. Bu çatlaklar, malzemenin kuruması ve zayıflaması sonucu meydana gelir.
- Deformasyon: Yüksek sıcaklıklar altında plastik parçalar, şekil değiştirebilir veya eriyebilir. Bu da araç içinde deformasyona veya bozulmaya neden olabilir.
Bu durum özellikle boyalarda dökülme ya da solma gibi sebepler yaratabilir. Bu yüzden yapılacak olan işlemler en azından düzenli bir koruyucu bakım olacaktır.
Araçlarda Güneş Yanığı Neden Oluşur?
Araçlarda güneş yanığı, aslında en basit anlatımla güneşe çok fazla maruz kalması sebebiyle oluşur. Maddeleyerek anlatacak olursak, şu şekilde bir listeleme yapabiliriz:
- UV Işınlara Maruz Kalma: Güneş ışınları, ultraviyole (UV) ışınları içerir. UV ışınları, plastik, deri ve diğer araç içi malzemelerde renk solması, çatlama ve deformasyona neden olabilir.
- Sıcaklık: Güneşin altında park edilen araçlar, iç sıcaklığın yükselmesine neden olur. Yüksek sıcaklık, aracın içindeki plastik ve diğer malzemelerin yumuşamasına, erimesine veya şekil değiştirmesine yol açabilir.
- Renk Solması: Güneş ışınları, aracın iç kısmındaki renkli yüzeylerin solmasına neden olabilir. Özellikle uzun süreli güneşe maruz kalma, renk solmasıyla sonuçlanabilir.
- Kuruma: Yüksek sıcaklıklar ve UV ışınları, araç içindeki malzemelerin kurumasına neden olabilir. Bu da çatlaklar ve deformasyon gibi hasarlara yol açabilir.
- Hava Koşulları: Sıcak hava, nem ve diğer hava koşulları da araç içinde güneş yanığının oluşumuna katkıda bulunabilir. Özellikle yüksek nem, malzemelerin hızla bozulmasına neden olabilir.
Bu durumlarla birlikte araçta oluşacak olan boya yanmaları ya da dökülmeleri, solmaları gibi durumlar ikinci el satış ilanlarında bolca karşımıza çıkar. Güneş yanığından dolayı şöyle fiyat böyle fiyat tarzı yorumları mutlaka görürsünüz. Genel olarak araçlarda güneş yanığı, güneş ışınlarının neden olduğu renk solması, çatlama, deformasyon ve diğer hasarlarla oluşur. Bu durum, aracın uzun süre güneşe maruz kaldığında veya düzenli olarak güneş ışınlarına maruz kaldığında ortaya çıkabilir. Bu nedenle aracınızı güneş yanığına karşı korumak için önlemler almak önemlidir. Güneş koruyucu bakımlar, branda örtme gibi durumlar ya da gölge çözümleri bu anlamda işinize yarayabilir. Araç için bakım yaparken boya bakımını da yaptırmanız güneş yanıklarının önüne geçecektir.
Araçlarda Güneş Yanığı Oluşmaması İçin Neler Yapılabilir?
Araçlarda güneş yanığı oluşmaması için yapılacaklar belli başlı önlem almak olacaktır. Bunu yaparken de öncelikle aracınız için boya koruyucu yaptırmanızı öneriyoruz. Pasta ve cila işlemleri sırasında bu konuda bilgi alabilirsiniz. Ek olarak yapacaklarınızı sıralayacak olursak şu sıralama size fikir verebilir:
- Güneşlikler: Araç içine güneşlikler yerleştirerek, güneş ışınlarının doğrudan iç mekana girmesini engelleyebilirsiniz. Özellikle ön cam, yan camlar ve arka cam için güneşlikler kullanmak faydalı olacaktır.
- Cam Filmleri: Özel güneş koruyucu cam filmleri kullanarak, güneş ışınlarını filtreleyerek iç mekanı koruyabilirsiniz. Bu cam filmleri, UV ışınlarını engeller ve iç yüzeylerin zarar görmesini azaltır.
- Kapalı Park Alanları: Mümkünse aracı açık güneşe maruz kalmayacak kapalı veya gölgeli park alanlarına park edin. Uzun süreli güneşe maruz kalmak, araç içinde güneş yanığının oluşma riskini artırabilir.
- Kapaklı Park: Aracı kapalı bir garajda veya kapalı bir park alanında saklamak, güneşin zararlı etkilerinden korunmanıza yardımcı olabilir. Bu şekilde aracınız, güneş ışınlarına maruz kalmaz ve iç yüzeylerinin korunmasını sağlar.
- Koruyucu Bakım Ürünleri: Özel araç içi koruyucu spreyler veya losyonlar kullanarak, aracın iç yüzeylerini güneş ışınlarının neden olduğu zararlara karşı koruyabilirsiniz. Bu ürünler, plastik ve deri yüzeylerin nem dengesini korur ve güneş yanığının oluşma riskini azaltır.
- Düzenli Temizlik ve Bakım: Araç iç yüzeylerini düzenli olarak temizlemek ve bakımını yapmak, güneş yanığını önlemeye yardımcı olabilir. Toz, kir ve diğer kalıntıların birikmesi, güneş ışınlarının etkisini artırabilir ve yüzeylerin zarar görmesine neden olabilir.
En azından aracınız için yapacağınız her şeyi bizzat kendiniz yapmış olursunuz. Hiçbir şekilde dış ortama çıkmayacak bir araç olmayacak sonuçta. Bu yüzden yapılacak olan bakımlar sizin içinizi rahatlatacağı için, geriye doğa şartları kalmış olacak. Bunca çabayı verdikten sonra aracınızın güneş yanığı olmayacağından emin olabilirsiniz. Kurak ve çöl ikliminde yaşamıyor iseniz bu önlemler işinize ziyadesiyle yarayacaktır.
Araçlarda Güneş Yanığının Onarımı Nasıl Olur?
Araçlarda güneş yanığının onarımı konusunda öncelikle her bölüm için bir ustaya görünmek gerekiyor. Genellikle iç yüzeylerde yaşanan yanıklar için bakım yapılarak çözüme ulaşılabilir. Bunu da aşama aşama yaparak aracınızı koruyabilir ve geri dönülemez bir noktaya gelmeden onarmaya başlayabilirsiniz. Peki ama nedir bu süreçler? Buyurunuz sizin için detaylandırdık:
- Temizlik: İlk adım, güneş yanığına maruz kalan yüzeylerin temizlenmesidir. Yüzeyler, toz, kir ve diğer kalıntılardan arındırılmalıdır. Bu, bir dış temizlik ürünü veya araç içi temizleyici ile yapılabilir.
- Değerlendirme: Hasarın boyutunu ve tipini belirlemek için yüzeyler dikkatlice incelenmelidir. Renk solması, çatlama veya deformasyon gibi belirtiler varsa, onarım süreci buna göre planlanmalıdır.
- Renk Onarımı: Renk solması, aracın iç döşeme veya deri yüzeylerinde yaygın bir sorundur. Renk solması olan bölgeler, özel bir renk onarıcı veya boya işlemi ile yeniden renklendirilebilir.
- Onarım Malzemeleri Kullanımı: Çatlaklar veya deformasyon gibi hasarlar için, özel onarım malzemeleri kullanılabilir. Bu malzemeler, çatlakları doldurabilir, yüzeyleri düzeltebilir ve eski görünümlerini geri kazandırabilir.
- Profesyonel Yardım: Bazı durumlarda, güneş yanığına maruz kalan yüzeylerin onarımı için profesyonel yardım almak daha uygun olabilir. Özellikle karmaşık hasarlar veya büyük çatlaklar varsa, bir otomobil döşeme onarımcısından veya profesyonel bir detaycıdan destek alabilirsiniz.
- Koruyucu Bakım: Güneş yanığına maruz kalan yüzeylerin onarımı tamamlandıktan sonra, bu yüzeylerin korunması önemlidir. Özel araç içi bakım ürünleri kullanarak yüzeyleri koruyabilir ve gelecekteki güneş yanığına karşı daha dirençli hale getirebilirsiniz. Bu sayede aracınızı uzun süre kullanabilirsiniz gönül rahatlığıyla. Ayrıca satış konusunda da içiniz rahat olur. Çünkü araçlarda olan güneş yanığı, renklerde deforme yaratır. Aracınızı boyasanız boya takıntısı olanların canı sıkılır, boyatmazsanız da estetik açıdan canınız sıkılır. Bu yüzden arada kalmamak için düzenli bakım yapmanızı öneriyoruz.
Araçlarda Güneş Yanığı Oluşması Araç Değerini Düşürür mü?
Bu konu oldukça basit olsa da Türkiye’deki araç piyasası için biraz çetrefilli bir durum. İkinci el piyasada genellikle iç hasarlar çok dikkat çeker ve aracın bakımsız olduğu kanısı uyandırır. Ayrıca, güneş yanığına maruz kalan araçlarda iç yüzeylerdeki hasarlar zamanla daha da kötüleşebilir ve onarımların maliyeti artabilir. Bu da aracın değerini daha da düşürebilir. Aracınızı boyatırsanız komple boyalı ya da keyfe keder boyalı diye merak edilir (neden boyattığınız) ve yine fiyata etki eder. Boyatmazsanız da orijinalliği bozulmasın diye boyatmadım savunması yaparsınız. Bu sefer de estetik olarak albenisi biraz zayıflayacağı için yine fiyatlarda etki olacaktır. Bu yüzden bakımlı olması ve boyanın korunması çok daha sağlıklı olacaktır.
Nasıl Araçlarda Güneş Yanığı Daha Çok Oluşur?
Özellikle renk konusunda koyu renkli araçlarda güneş yanığı daha çok dikkat çeker. Eskiden bazı renklerin daha çok güneş çektiği söylenirdi ama artık boyalar teknolojik olduğu için hemen hemen hepsi benzer etkiye sahip oldu. Bu yüzden öncelikle cam kalitesine dikkat etmelisiniz. Camlarda film var ise güneş içeriye komple girmeyecektir. Kaliteli güneşlik kullanarak bu durumun önüne geçebilirsiniz.
Boya Olmadan Güneş Yanığı Onarılır mı?
Güneş yanığının onarımı için boya dışında da malzemeler kullanılabilir. Güneş yanığı, genellikle araç iç döşemelerinde, deri yüzeylerde veya plastik parçalarda renk solması, çatlama veya deformasyon olarak ortaya çıkar. Bu tür hasarlar, genellikle özel onarım malzemeleri ve teknikler kullanılarak onarılabilir. İsterseniz gelin bu konuyu maddeli olarak anlatalım;
- Renk Onarımı: Renk solması, özellikle deri döşemelerde veya plastik parçalarda sıkça görülür. Renk solmuş bölgeler, özel renk onarıcıları veya boya işlemi ile yeniden renklendirilebilir. Bu işlem, yüzeydeki renk farklılığını gidermek için kullanılır.
- Çatlak ve Deformasyon Onarımı: Plastik parçalarda veya deri döşemelerde görülen çatlaklar veya deformasyonlar, özel onarım malzemeleri kullanılarak onarılabilir. Bu malzemeler, çatlakları doldurabilir, yüzeydeki deformasyonu giderir ve hasarlı bölgelerin eski haline gelmesini sağlar.
- Kaplamalar ve Losyonlar: Güneş yanığına maruz kalan yüzeylerin korunması için özel kaplamalar ve losyonlar kullanılabilir. Bu ürünler, yüzeydeki renk solması ve çatlakların görünümünü azaltabilir ve yüzeyi koruyabilir.
- Profesyonel Yardım: Karmaşık güneş yanığı hasarlarında veya büyük çatlaklarda, bir otomobil döşeme onarımcısından veya profesyonel bir detaycıdan yardım almak daha uygun olabilir. Bu uzmanlar, hasarın boyutuna ve tipine uygun onarımları gerçekleştirebilirler.
Boyasız yapılan onarımlar daha düşük maliyetli ve uygundur. Hatta daha kısa sürede çözülür. Ancak burada önemli olan şey hasarın boyutudur. Boyut yüksek ise boya zorunlu hale gelebilir. Bu yüzden bizim önerimiz, düzenli boya ve araç kontrolü ile bakımı yaparak bu tarz sorunların başlamadan önüne geçmeniz olacaktır.
Yazar :
Çetaş