Sizin için uygun satış danışmanını arıyoruz
Direksiyon sertleşmesi, aracın direksiyon sisteminde meydana gelen bir problem olup, direksiyonun normalden daha zor dönmesine neden olur. Bu durum, sürücünün direksiyon hakimiyetini zorlaştırarak sürüş güvenliğini tehlikeye atabilir. Direksiyon sistemi, aracın hızına, yol koşullarına ve direksiyon hareketlerine göre yumuşak ya da sert bir dönüş sağlamalıdır. Ancak, direksiyon sertleştiğinde bu hassasiyet kaybolur ve özellikle düşük hızlarda direksiyon döndürmek oldukça güç hale gelir. Sertleşmenin başlıca nedenlerinden biri, direksiyon hidrolik sıvısının seviyesinin düşmesi ya da sıvının kirlenmesidir.
Bu sıvı direksiyon sistemi içinde akışı sağlayarak, direksiyonun kolay dönmesini mümkün kılar. Sıvı seviyesi düşükse ya da kirlenmişse, sistemde sürtünme artar ve direksiyon hareketi zorlaşır. Direksiyon sertleşmesine yol açan bir diğer etken ise direksiyon pompasının ya da kayışlarının arızalanmasıdır. Direksiyon pompası, direksiyon sistemine gerekli basıncı sağlayarak direksiyon hareketlerini destekler; ancak pompa arızalandığında basınç sağlanamaz ve direksiyon sertleşir.
Kayışlarda gevşeme veya aşınma olduğunda da direksiyon pompası düzgün çalışamaz ve bu durum direksiyon hareketlerinde güçlük yaratır. Ayrıca lastiklerin düşük hava basıncı, süspansiyon sistemi arızaları ve direksiyon mafsallarının aşınması gibi unsurlar da direksiyon sertleşmesine sebep olabilir. Bu tür sorunlar, sadece sürüş konforunu değil aynı zamanda aracın güvenliğini de tehlikeye atabileceğinden, direksiyon sertleşmesi fark edildiği anda aracın bir uzmana gösterilmesi ve gerekli bakımın yapılması önemlidir.
Direksiyon sertleşmesi, araç sürerken direksiyonun dönmekte zorlanması ve bu nedenle sürücünün ekstra çaba harcaması anlamına gelir. Özellikle şehir içinde, park yaparken ya da dar sokaklarda manevra gerektiren yerlerde bu sorunla karşılaşmak oldukça sinir bozucu olabilir. Normalde direksiyon yumuşak hareket ederken, sertleştiğinde sanki ağır bir yük taşıyormuş gibi hissettirir ve sürücüyü yorar. Örneğin, dar bir park alanına girmeye çalıştığınızı düşünün; direksiyon normalden daha zor dönüyorsa, aracı tam kontrol etmek güçleşir, sürüş konforunuz düşer ve hatta güvenlik riski bile oluşur.
Direksiyon sertleşmesinin farklı nedenleri olabilir; en yaygını hidrolik direksiyon sistemiyle ilgilidir. Hidrolik direksiyon sıvısı zamanla azalır veya kirlenirse, sistem içinde yeterli akış sağlanamaz, bu da direksiyonun sertleşmesine sebep olur. Mesela, uzun zamandır direksiyon sıvınızı değiştirmediyseniz, bu sıvı eskiyip kirlenir ve işlevini kaybeder, sonuç olarak direksiyonunuzu döndürmek için ekstra efor sarf etmek zorunda kalırsınız. Diğer bir sebep ise direksiyon pompası veya kayışlarının arızalanması olabilir. Direksiyon pompası, kolay dönüş sağlayan bir basınç oluşturur ancak bu pompa düzgün çalışmazsa direksiyonun kontrolü zorlaşır. Örneğin, düşük hızda park etmeye çalışırken direksiyon neredeyse dönmez hale gelir.
Elektronik destekli direksiyon sistemlerinde bile zaman zaman sertleşme yaşanabilir. Elektrik sisteminde oluşan arızalar, direksiyonun kolay hareket etmesini engelleyebilir. Bir başka örnek de, lastiklerin yeterli hava basıncına sahip olmamasıdır. Düşük hava basıncı lastikleri tam performansla yola oturtmaz ve direksiyon çevirmek zorlaşır. Bu tip problemler, sürüşü konforsuz hale getirmenin yanı sıra, sürücünün güvenliğini de doğrudan etkileyebilir.
Direksiyon sertleşmesi, aslında araç sürerken birçok farklı durumda başımıza gelebilecek bir sorundur. En çok hidrolik direksiyon sıvısında bi eksiklik ya da kirlenme olduğunda ortaya çıkar. Direksiyon sıvısı, direksiyonu rahatça döndürmemiz için gerekli bir akışı sağlar. Ama sıvı azalmış ya da eskiyip kirlenmişse, direksiyon dönmekte zorlanır ve sanki bir ağırlık varmış gibi hissederiz. Mesela uzun zamandır sıvı kontrolü yapılmadıysa ya da sıvı iyice eskidiyse, direksiyonu çevirmek ciddi bir efor gerektirir hale gelebilir.
Bazen de sorun direksiyon pompasında veya kayışlarında olabilir. Direksiyon pompası, direksiyon sistemine basınç vererek direksiyonun daha kolay dönmesini sağlar ama eğer bu pompa ya da kayışlar arızalanırsa, direksiyon dönmekte zorlanır. Özellikle düşük hızdayken bu durum daha fazla hissedilir; mesela bir park yeri ararken ya da dar bi yolda manevra yaparken direksiyon sertleştiyse, nerdeyse çevirmek imkansız hale gelir. Ayrıca lastik hava basıncı düşükse ya da süspansiyon sisteminde bi problem varsa, direksiyonun sertleşmesine sebep olabilir. Bu tarz durumlarda hızlıca aksiyon almalı ve çözüme gitmelisiniz. Peki ama ne yapmak gerekiyor? Gelin hemen bu konuya bir göz atalım.
Direksiyon sertleşmesi durumunda yapılacak işlemler farklı olabilir. Bu durumda sizin için hazırladığımız önerileri ve tavsiyeleri şu şekilde sıralayabiliriz;
Direksiyon hidrolik sıvısı eksilmiş olabilir. Bu sıvı, direksiyonun yumuşak dönmesini sağlamak için çok önemlidir. Kaputu aç, direksiyon hidroliği deposunu bul (genelde kapağında direksiyon simgesi olur), ve seviyeye bi göz at. Eğer eksikse sıvı ekleyebilirsin ama hangi tür hidrolik gerektiğine dikkat et! Her sıvı uymaz, hatta yanlış sıvı koyarsan daha büyük bir problemle karşılaşabilirsiniz.
Diyelim ki sıvı seviyesinde sorun yok ama hala direksiyon sert. Bu durumda sıvı kirlenmiş olabilir. Sıvı zamanla kirlenir ve eskiyip yoğunlaşır, bu da sistemin düzgün çalışmasını engeller. Sıvı değişimi için servise gitmek en sağlıklısı, çünkü bu iş biraz karışıktır. Evde kendin yapmaya çalışırsan etrafı batırabilirsin, dikkat.
Direksiyon pompası arızalı olabilir ve bunu genelde sesle belli eder. Direksiyonu çevirdiğinde bir uğultu ya da garip bir ses duyuyorsanız, pompa zorlanıyor olabilir. Bu durumda da teknik bir yardım almak en iyisi çünkü pompa değişimi veya tamiri, eh işte bir ustalık işi.
Bazı durumlarda sorun lastiklerle ilgilidir. Lastiklerin havası azalmışsa, direksiyon çevirmek zorlaşır. Bir benzin istasyonunda lastik havalarını kontrol et. Her lastik için önerilen basınç değeri aracın kapısında ya da kullanım kılavuzunda yazar, bir göz at. Lastik basıncını doğru seviyeye getirirsen direksiyon rahatlayabilir.
Direksiyon sertleşmesi bazen rot balans ayarından kaynaklanır. Araç dengesiz olduğunda direksiyon çevirmek daha zor hale gelir. Özellikle lastik değişiminden ya da sert bi çukura girdikten sonra bu ayar bozulabilir. Bu durumda bi rot balans ayarı yaptırmak, direksiyonun daha yumuşak dönmesine yardımcı olabilir.
Direksiyon sistemi kayışları aşınmış ya da gevşemiş olabilir. Eğer kayışlar eskiyip aşındıysa, direksiyon çevirmek bir hayli zor hale gelir. Kayış kontrolü için yine servisten destek almak en iyisi çünkü kayış değişimi hassas bir işlem.
Yeni araçlarda elektrik destekli direksiyon (EPS) sistemleri bulunur ve bu sistem arıza yaptığında direksiyon sertleşebilir. Gösterge panelinde direksiyon simgesinin yanında bir uyarı ışığı yanıyorsa, EPS sisteminde bir hata var demektir. Bu durumda aracı bir servise götürmek, hatta uzman bir elektrikçiye baktırmak gerekebilir.
Direksiyonun sertleşmesi sadece konfor meselesi değil, güvenlik açısından da önemlidir. Eğer direksiyon aniden sertleşirse, özellikle hızla giderken bir tehlike yaratabilir. Sorunu ihmal etmemekte fayda var. Bu yüzden mümkün olan en kısa sürede çözüm bulmak, hem senin hem de yolcuların güvenliği için iyi olur.
Bu işlemin tamiri, aslında sorunun kaynağına göre farklı şekillerde yapılır. Aslında öncelikle yapılması gereken bir ustayla görüşmektir. Ama bunun dışında ilk iş, problemin tam olarak nereden kaynaklandığını anlamaktır. Direksiyon hidrolik sisteminde mi bir sorun var, pompa mı arızalı, yoksa elektrik destekli bir sistemde mi sıkıntı yaşıyoruz? Bu noktaları netleştirince, tamir süreci daha anlaşılır hale geliyor. Şimdi, bu tamir sürecinde adım adım neler yapılır, bir göz atalım.
Çoğunlukla hidrolik sıvı eksikliğinden ya da kirlenmiş sıvıdan kaynaklanır. İlk adım, hidrolik sıvısını kontrol etmektir. Eğer eksikse veya rengi koyulaşmış, yani kirlenmişse, sıvıyı değiştirmek gerekiyor. Bu işlem, araç bakımını kendin yapabilenler için kolay gibi görünse de dikkat gerektirir. Doğru tür hidrolik sıvısını kullanmak şart! Yanlış bir sıvı koymak, sistemin düzgün çalışmasını daha da bozabilir. Ayrıca, kirli sıvı tamamen boşaltılmalı ve yeni sıvı eklenmelidir. Bu işlem sonrasında direksiyon hareketleri hemen fark edilir şekilde yumuşayabilir.
Direksiyon pompası, direksiyon sisteminin can damarı gibidir. Hidrolik sıvısını yüksek basınçla sisteme iter ve bu sayede direksiyonun rahatça dönebilmesini sağlar. Pompa arızalanmışsa, tamir edilmesi veya tamamen değiştirilmesi gerekebilir. Pompa, motorun kayışlarıyla bağlantılı olduğu için, bu işlem biraz daha karmaşık ve dikkat isteyen bir iştir. Genelde bu tamiri bir serviste yaptırmak en iyisidir çünkü özel ekipman gerekebilir. Eğer pompa değişimi yapılırsa, sistemin düzgün çalışması için tüm bağlantıların sağlam olduğundan emin olmak gerekiyor.
Yeni nesil araçlarda sıkça rastladığımız elektrik destekli direksiyon sistemleri (EPS), elektronik bir arıza nedeniyle direksiyon sertleşmesi sorununa yol açabilir. Gösterge panelinde direksiyon simgesi veya EPS uyarı ışığı yanıyorsa, sorun büyük ihtimalle elektronik sistemdedir. EPS arızalarının çözümü, elektrik sistemiyle ilgili olduğu için serviste özel bir cihaza bağlanarak arıza kodunun okunmasını ve tamirin bu doğrultuda yapılmasını gerektirir. Elektronik arızalar, bazen küçük bir kablo temasıyla alakalı olabilirken, bazen de EPS ünitesinin komple değişimini gerektirebilir. Bu yüzden, bu iş mutlaka uzman bir teknisyen tarafından yapılmalıdır.
Eğer direksiyon sertliği lastik ya da süspansiyonla ilgili bir problemden kaynaklanıyorsa, rot balans ayarı yaptırmak gerekebilir. Dengesiz bir tekerlek veya bozuk süspansiyon sistemi, direksiyonun sertleşmesine neden olabilir. Rot balans ayarı genelde serviste yapılan hızlı bir işlemdir ve direksiyonun rahatça dönmesini sağlar. Bu ayar yapılırken, aynı zamanda lastik basınçları da kontrol edilir ve uygun seviyeye getirilir. Düşük basınçlı lastikler, direksiyon hareketlerini zorlaştırdığı için bu ayar sonrasında sürüş daha konforlu hale gelir.
Direksiyon sistemi kayışları zamanla aşınabilir veya gevşeyebilir. Kayışlar yeterince sıkı olmadığında, pompa tam kapasite çalışamaz ve bu da direksiyon sertleşmesine yol açar. Kayış değişimi, bazı araç modellerinde kolay yapılabilirken, bazı araçlarda motorun belirli parçalarının sökülmesini gerektirebilir. Kayışların doğru gerginlikte ve sağlam olduğundan emin olmak, direksiyonun yumuşak hareket etmesi için önemlidir.
Direksiyon mafsalları ve rulmanları, hareketin yumuşak bir şekilde iletilmesini sağlar. Zamanla bu parçalar kuruyabilir veya aşınabilir. Direksiyon sisteminde bir "tır tır" sesi veya sertlik hissediliyorsa, rulmanların ve mafsalların kontrol edilmesi ve yağlanması gerekebilir. Bu işlem genellikle serviste yapılır ve küçük bir bakım olarak görülse de direksiyon performansını ciddi anlamda etkileyebilir.
Direksiyon sertleşmesi tamirinde dikkat edilmesi gereken en önemli şey, sorunun kaynağını doğru tespit etmektir. Çoğu zaman basit bir hidrolik sıvısı değişimiyle çözülebilecek bu sorun, bazen daha karmaşık arızalar nedeniyle meydana gelebilir. Aracınızı servise götürmek ve uzman görüşü almak, hem direksiyon performansını artırır hem de ileride oluşabilecek daha büyük sorunların önüne geçer.
Direksiyon sertleşmesi onarım masrafı, birçok faktöre bağlı olarak değişkenlik gösteriyor. Bu konuda net bir fiyat söylemek oldukça sıkıntılı olabilir ama yine de en azından fikir vermek adına bir şeyler söyleyelim piyasaya dair. Öncelikle, sorunun kaynağı bu işin maliyetini etkileyen en büyük etkendir. Mesela, eğer sadece hidrolik sıvı değişimi yapacaksanız, bu işlem genelde 200-500 TL arasında bir maliyete mal olabilir. Ancak, sorun daha derinse, yani direksiyon pompası ya da elektrik destekli sistemde bir arıza varsa, tamir masrafı bir hayli yükselebilir. Direksiyon pompası değişimi gibi büyük bir işlem yapmanız gerektiğinde, bu fiyat 1.500-3.000 TL'ye kadar çıkabilir.
Ayrıca, eğer elektrik destekli sistemde bir arıza varsa ve EPS ünitesi değişimi gerekiyorsa, bu da 2.000-4.000 TL arasında bir maliyet doğurabilir. Rot balans ayarı ve süspansiyon kontrolleri de ek masraflar getirebilir. Sonuç olarak, direksiyon sertleşmesi onarım masrafı ortalama 500 TL'den başlayıp 4.000 TL'ye kadar çıkabilir. Yani, tamir için en iyi çözümü bulmak adına mutlaka birkaç servisten fiyat almakta fayda vardır. Bu sayede, aracınıza en uygun çözümü bulup hem cebinizi hem de direksiyonunuzu rahatlatabilirsiniz. Siz yine de bu konuda alanında uzman bir ustayla görüşüp fiyat alabilirsiniz.