Sizin için uygun satış danışmanını arıyoruz
Yokuşta kalkışa geçildiğinde aracın geriye doğru gitmesi, acemi sürücülük örneği olarak görünmekteydi. Gelişen teknoloji sayesinde Hill Holder ile bu durum eskisi kadar önemli bir parametre değil. Bu içerikte Hill Holder nedir, ne işe yarar, arızalarının sebebi nedir gibi birçok konuya dair detaylı bilgiler bulunmaktadır.
Hill Holder Türkçedeki karşılığı ile yokuş kalkış desteği otomatik veya manuel fark etmeksizin tüm araç tiplerinde yer alabilen bir yapıdır. Ana odağı aracın yokuş gibi eğimlerde geriye doğru gitmeden kalkabilmesidir. Yeni araç teknolojilerinde yer almasının çokça arka tampon hasarını engellediğini söylemek yanlış bir varsayım olmayacaktır.
Hill Holder sistemi manuel araçlarda debriyaja göre çalışmaktadır. Debriyaj basıldığında kavrama yerine gelene kadar araç fren konumunda kalarak geriye doğru hareket etmez. Bu sayede olası başarısız kalkışlarda araç geriye kaymayarak sürücüye daha konforlu bir tekrar kalkış alanı sunulmaktadır.
Yokuş kalkış desteği içerisinde ister otomatik araç olsun iste manuel araç olsun iki farklı sensör yer alır. Manuel araçlarda sensörlerden ilki eğimi ölçerek bir diğeri debriyaj düzeyini ölçer. Otomatik araçlarda ise eğim ölçümünde kullanılmalarına ek olarak fren pedalına basılması ile devreye alınan yapıya destek olurlar. Eğim oranı değişken olup araçların tipi, ağırlığı, marka ve modeline göre farklılık gösterebilmektedir.
Araç sürüşünde getirilen teknolojilerin nerede ise büyük çoğunluğu sürüş konforunu ve güvenliğini artırma amacını taşımaktadır. Yokuş kalkış desteği için de durumu farklı değil. Belirli noktalarda yer alan faydaları ile birden fazla alana yönelik fayda sağlamakta.
Madde madde ne işe yaradığından bahsetmemiz daha açıklayıcı olacaktır.
Yeni model otomobillerin neredeyse tümünde Hill Holder sistemi bir standart olarak sunulmaktadır. Geçmişte çok az arabada bulunan bu sistem günümüzün gereksinimi hale gelmiş ve en boş paket araçlarda bile direkt olarak sunulmuştur. Sistem tüm araçlarda farklı şekilde işleyebileceği gibi farklı performans da ortaya koymaktadır.
Bazı otomobil kullanıcılarında yokuş kalkış desteğinin dışarıdan opsiyonel olarak aktif/deaktif edilebilen bir sistem olduğu izlenimi mevcuttur. Bu tutum yanlıştır,Hill Holder sistemi dışarıdan aktif edilecek bir sistem değildir. Gerekli şartlar sağlandığı takdirde otomatik olarak devreye girer. Araç yokuştayken frenden ayağınızı çektiğiniz anda sistem devreye girecek ve araç geriye kaymayacaktır.
Yukarıda da değinildiği gibi Yokuş kalkış desteği opsiyonel olarak devre dışı bırakılamaz fakat olası bir arıza sonucundan devre dışı kaldığını görebilirsiniz. Arıza dışında herhangi bir devre dışı olma aksiyonu süreç içerisinde gözlenmez.
Hill Holder kolay şekilde arızalanan bir sistem olmadığı gibi arıza durumunda en fazla karşılaşılan durum ise fren mürşidi kısmındaki sorundur. Burada yer alan sorun balata spreyi ile kolay şekilde halledilebilmektedir. Bunun yanı sıra düşük ihtimalle sensörlerdeki arıza sebebi ile debriyaj hissiyatı veya eğim ölçme mekanizması da arızalanmış olabilir.
Balata spreyi yardımı ile fren mürşidi üzerinde uygulama yapılması halinde sorun ortadan kalkacaktır. Fren mürşidi ve etrafına dikkatlice sıkılması gerekir. Sıkma işleminin ardından kısa bir süre sonra devre dışı kalmaya yönelik olan bildiri gözden kaybolacaktır.
Şunu belirtmek gerek ki arabalara bir mühendislik ürünü olduğu için Hill Holder sistemi de hemen hemen her birine eklenebilir fakat düşük olasılıkta hızlı ve başarılı sonuç alınabilir. Sonuçların hızlı ve düzgün olabilmesi için ilgili aracın opsiyonel donanım paketi seçeneklerinde yokuş kalkış desteği olması gerekir. Ekstra ücret karşılığında ilgili aracın yetkili teknik servisinden Hill Holder taktırmak mümkündür. Ek olarak ücret ödemenizin sebebi ise aracın standart özellik paketinde buna yer verilmemesi ve ücretli olarak sunulmasıdır. Araç alımlarında daha uygun fiyatlarda araca ekleme yapabilirken sonradan yapılacak eklemelerde daha yüksek ücretler ile karşılaşmak olasıdır.
Donanım opsiyonu olmayan araçlarda ise durum oldukça komplikedir. Sürecin ilerleyişinde işten cidden iyi biçimde anlayan bir mühendisin yanı sıra yetenekli ustalar ile de çalışma gerekmektedir. Diğer senaryoya göre daha zor olmasının yanı sıra çok uçuk maliyetleri de doğurabilir. Bunun yanı sıra araç ruhsatına işlenmesi gerekecek değişiklikler yapılmasına sebep olması da olasıdır. Proje ve deneme amacı ile yapılması kabul edilebilir olsa da işleyen bir araç sistemi için bu yolu seçmek çok riskli olacaktır.
Yazar : Çetaş Dijital