Sizin için uygun satış danışmanını arıyoruz
Özellikle kalabalık şehirlerde günün her saati bir trafik kazası ile karşılaşmak normal haline gelmiştir. Kişilerin araçlarında bulunduracakları tutanaklarla beraber ilgili kazaya dair detayları kayıt altında tuttuğu bir uygulama mevcuttur. Özellikle sigortası olan kişilere araçlarındaki hasarların tespiti için bu belge fayda sağlamaktadır. Bu içerikte kaza tespit tutanağı nedir, ne işe yarar, nasıl doldurulur, zorunlu mudur gibi soruların detaylı yanıtlarını bulabilirsiniz.
Maddi hasarlı trafik kazalarında geçmişte trafik polisleri olmadan fazla adım atılmıyordu. Bu durum da trafik polislerinin yetişmekte zorlandığı yoğun trafik olan bölgelerde saatlerce trafiğin tıkanmasına sebep olmaktaydı. Taraflar kendi aralarında anlaşsa dahi sigortalarını ilgili kazayı ispat etmek adına yetkili birinin imzası olmadan bir tutanak düzenleyemiyordu.
Değişen mevzuatla beraber hayatımıza giren “kaza tespit tutanağı” trafik polisinin imzasına bazı durumlar dışında gerek olmamakta. Bu tutanak en az 2 aracın kazaya karışmış olduğu durumlarda maddi hasarların not edildiği ve tarafların birbirine karşı şahitlik yaptığı tutanaktır. Tutanakların en önemli olduğu nokta hiç şüphesiz sigorta şirketlerine yapılacak hasar onarım ücreti tahsilatı ve benzeri ödemeleri almaktır.
Şunun altını çizmekte fayda vardır ki kaza tespit tutanağının doldurulacağı kaza içerisinde yaralanma veya ölüm gibi durumlar var ise tutanak polis tarafından doldurulmalıdır. Bu iki durumun gerçekleştiği kazalarda kazayı yapan taraflar tutanak tutamaz.
Daha tespit tutanağı başlı başına kaza yapan tarafların zararlarını birbirlerinin onayı ile beraber doldurduğu veya bireysel olarak doldurduğu, sigorta şirketine sunmak üzere hazırladığı tutanaklardır. Bu tutanak ile beraber hasar tespitinde zarar gören noktalara yönelik sigorta firmasının karşılaması gereken ücretler talep edilebilir.
Ya zaten tespit tutanağı tutulduktan sonra ilgili hasarların çekilmiş fotoğraflarla desteklenmiş olması oldukça önemlidir. Sigorta firmasına konu ile alakalı başvuru yapılırken raporu doğrulamak için bu fotoğraflar oldukça faydalı olacaktır.
Kaza tespit tutanağı günün sonunda kazanın meydana geliş şeklini ve hasar tespitini ortaya koyan bir belgedir. Bu sebeple kusurun belirlenmesi gibi durumların da ortaya çıkması için doldurulması elzemdir. Kusur dereceleri kişiler tarafından belirlenmeyip rapor, fotoğraflar ve sigorta şirketinin araçlar için yaptıracağı araştırma sonucunda direkt olarak sigorta firması tarafından belirlenecektir. Bu noktada kusur oranları %0, %50, %100 biçiminde belirlenir. Raporun sonuçlanması yaklaşık olarak 3 iş günü sürmektedir.
Kaza tespit tutanağı ilgili şartlar sağlansa dahi herkes tarafından doldurulamaz. Kaza tespit tutanağının geçerli olmayacağı durumlar şunlardır:
Yukarıdaki maddelerden en az biri dahi olsa tutanak geçerli olmayacaktır. Bu sebeple tutanağı doldurmadan önce karşıdaki sürücünün şartları sağladığından emin olarak tutanağın doldurulması, aksi bir durum varsa polis tutanağı ile beraber sürecin ilerletilmesi gerekmektedir. Çünkü mevcut durum trafik kanunundaki birkaç kanunu çiğnemeye girmektedir ve yukarıdaki şartlara sebep olan kişiye cezai işlem uygulanabilir. Bu gibi durumlarda yetki sürücülerde değil görevli trafik polislerindedir. Eğer herhangi bir sorun yoksa taraflar prosedürlere uygun bir biçim içerisinde kaza yapmış ise kaza tespit tutanağı doldurabilirler.
Tüm detaylara girmeden önce belirtmek gerekir ki kaza tespit tutanağı eksiksiz bir biçimde doldurulmalıdır. Kaza tespit tutanağının en üstünde kazaya dair tarih, saat ve kaza yeri belirtilmektedir. Eğer kazaya ait bir görgü tanığı bulunuyor ise görgü tanıdığına ait ad, soyadı, adres ve telefon numarası bilgileri tutanaktaki ilgili yerlere yazılmalıdır. Tutanaklar genelde 2 araç için düzenlenmiş olup her araç için doldurabilecek birer sütun bulunur. Bu sütunlar da araç sahipleri ve araca dahil çeşitli bilgiler doldurulmalıdır. Bu bilgiler genelde:
Bu bilgilerin doldurulmasının ardından tutanağın altında yer alan bölgede araçların darbe aldıkları noktalar ok işaretiyle gösterilmelidir. Kazaya dair görsel olarak canlandırılması gereken çarpışma yeri ve anı gibi durumların görsel olarak ifade edilmesi yine alttaki kısımda yapılmalıdır.
Tutanağın alt kısmında ise taraflar birbirinden bağımsız olarak kazanın oluş şeklini beyan eden ve imza atar. Bu belge sigorta firmasına giderek ilgili kazanın kusurunu ölçmek için ve tarafların hasarlarının giderlerinin yapılabilmesi için önemli bir belgedir.
Kaza tespit tutanağı sadece yazılı olarak doldurmakla beraber internetteki SBM yani Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi tarafından sunulmuş “Mobil Kaza Tutanağı” uygulamasından da doldurabilmektedir. Bu sayede kağıda gerek duyulmadan hızlıca telefon veya tablet üzerinden pratik bir şekilde tutanak hazırlanacaktır. İlgili belge örneğini uygulamanın dışında Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezinin web sitesi üzerinden de bulmak mümkündür. Bu belgeyi ister telefonunuz üzerinden ister çıktı alarak fiziksel bir biçimde doldurabilirsiniz.
Son olarak bu bölümü eklemek gerekli ki eğer kazaya birden fazla araç dahil olmuş ise birden fazla form kullanılabilmektedir. Bul gibi bir durumun içinde kalınırsa her formun altında kazaya karışan kişilerin imzasının bulunması gerekir. Aksi takdirde form geçerli olmayacaktır.
Kişilerin yanında veya aracında kaza tespit tutanağı bulundurulması zorunlu değildir. Kaza tespit tutanakları yukarıda da değindiğimiz gibi internetten temin edilebilir belgelerdir. Bu belgeleri sürekli olarak yanınızda taşımanıza gerek bulunmadığı gibi taşımanız yine de önerilir.
Bunun yanı sıra her kaza için kaza tespit tutanağı tutulması gerekmemektedir. Bazı durumlarda kişiler küçük hasarlar olduğu için sigorta firmalarına hiç devreye sokmadan kendi aralarında tutanak tutmadan bu durumu halledebilmektedir. Bu durum önerilmediği gibi kusurlu olmayan kişilerin mağdur olmasının da önünü açabilir. Bu sebeple her ne olursa olsun kaza tespit tutanağının tarafımızdan veya yetkili bir trafik polisi tarafından tutulması oldukça önem arz edebilir.
Kaza tespit tutanağının tutulmadığı durumlarda eğer yüksek masraflı ve sigorta firmasının destek vermesi gereken maddi durumlar olursa tutanak olmadığı için durumun tespiti zor olacaktır. Kişilerin ilgili kazayı ispatlamak için karşılıklı olarak anlaşılabilmesi, anlaşmasına dahil kanıtla beraber bu kazanın gerçekleştiğini ispat etmesi gerekir. Yani kısacası görünmeyen bir yerde bu kazanın yapılması gibi bir durumda kaza tespit tutanağı tutulmadan zarara uğranabilir ve bu zarar sigorta firmasından tazmin edilemez.
Tüm bunlara bakarak şunu söylemek gerek trafikte belirlenen usul ve kurallara uygun şekilde hareket etmek hem kişilerin maddi hem de manevi zararlardan kaçınabilmesi adına oldukça gereklidir. Uyulmadığı veya önemsenmediği durumlarda kişiler kendilerini ve etrafındakileri riske atarlar. Bu gibi durumların önüne geçmek adına sizlerin de ilgili kaza durumlarında kaza tespit tutanağı ile beraber durumu kayıt altına almanız gerektiğini söylemek görevimiz.
MADDİ HASARLI TRAFİK KAZASI TESPİT TUTANAĞI |
||||||||||
DİKKAT! |
||||||||||
a) Kaza tespit tutanağını gerçeğe uygun şekilde düzenleyiniz. Gerçeğe aykırı tutanak düzenlemek özel evrakta sahtekarlık niteliğinde olup, cezai yaptırımı söz
konusu olduğu gibi, bu kişiler riski yüksek sigortalı olarak değerlendirilecek ve poliçe yenilemelerinde yüksek prim uygulanacaktır. |
||||||||||
b) Tutanak tanzimi için kaza yerinde beklenmesi gerekli değildir. Mümkünse fotoğrafı çekildikten sonra araçların trafiği aksatmayacak şekilde uygun bir yere çekilerek, tutanağın düzenlenmesi imkân dahilindedir. |
||||||||||
c) Trafik Sigortaları Bilgi Merkezi'nin (TRAMER) kusur oranlarına yönelik bildiriminden sonra 5 gün içerisinde değerlendirmeye etki edebilecek ilave bilgi ve belge sunulması kaydıyla, sigorta şirketlerinin kusur oranlarını tekrar değerlendirmeleri istenebilir. Bu nedenle aşağıdaki iletişim bilgilerinin doğru ve eksiksiz olarak girilmesi önem arz etmektedir. |
||||||||||
1- Kaza Tarihi |
Saat |
|
2-Kaza Yeri |
İl: |
Mahalle: |
|||||
|
|
İlçe: |
Cadde: |
|||||||
|
|
Semt: |
Sokak: |
|||||||
3-Görgü Tanıkları |
||||||||||
Adı Soyadı |
Adresi |
Tel No: |
||||||||
|
|
|
||||||||
|
|
|
||||||||
A 7- Uygun Kutulara (x) İşareti Koyunuz B |
||||||||||
ARAÇ A |
|
Kırmızı ışık ihlalinde bulunmak |
|
ARAÇ B |
||||||
4- Sürücü Bilgileri |
|
Taşıt giremez işareti bulunan karayoluna girmek |
|
4- Sürücü Bilgileri |
||||||
Adı Soyadı: |
|
Karşı yönden gelen trafiğin kullandığı yola girmek |
|
Adı Soyadı: |
||||||
T.C. Kimlik No: |
|
Geçme yasağı (sollama yasağı) olan yerde geçiş yapmak |
|
T.C. Kimlik No: |
||||||
Sürücü Belge No. Ve Sınıfı: |
|
Kavşakta geçiş önceliğine uymamak |
|
Sürücü Belge No. Ve Sınıfı: |
||||||
Alındığı Yer (il/İlçe): |
|
Yetkili memurun dur işaretinde geçmek |
|
Alındığı Yer (il/İlçe): |
||||||
Adres: |
|
Aynı istikamette ve aynı şeritte giderken önündeki araca |
|
Adres: |
||||||
Cep Tel: |
arkadan çarpmak |
Cep Tel: |
||||||||
E-posta: |
|
Sağa dönüş kurallarına uymamak |
|
E-posta: |
||||||
5- Araç Bilgileri |
|
Sola dönüş kurallarına uymamak |
|
5- Araç Bilgileri |
||||||
Şasi No: |
|
Geri manevra kurallarına uymamak |
|
Şasi No: |
||||||
Marka ve Modeli: |
|
Geçme (sollama) kurallarına uymamak |
|
Marka ve Modeli: |
||||||
Plaka: |
|
Geçiş önceliğine uymamak |
|
Plaka: |
||||||
Kullanım Şekli: |
|
Parketme kurallarına uymamak |
|
Kullanım Şekli: |
||||||
6- Trafik Sigortası Poliçe Bilgileri |
|
Duraklama Kurallarına uymamak |
|
6-Trafik Sigortası Poliçe Bilgileri |
||||||
Sigortalının Adı Soyadı: |
|
Kurallara uygun olarak park edilmiş araca çapmak |
Sigortalının Adı Soyadı: |
|||||||
Sigortalı Cep Tel: |
|
Sigortalı Cep Tel: |
||||||||
Sigortalı E-posta: |
|
Sigortalı E-posta: |
||||||||
T.C. Kimlik / Vergi No: |
km/s |
Hız Durumu |
km/s |
T.C. Kimlik / Vergi No: |
||||||
Sigorta Şirketinin Unvanı: |
m |
Tespit edildi ise fren izi uzunluğu |
m |
Sigorta Şirketinin Unvanı: |
||||||
Acente No: |
8-Araç Yeşil Kart (Green Card) Belgesine Sahipse Doldurulacak Bölüm |
Acente No: |
||||||||
Poliçe No.: |
ARAÇ A |
ARAÇ B |
Poliçe No.: |
|||||||
TRAMER Belge No: |
Yeşil Kart No : |
Yeşil Kart No : |
TRAMER Belge No: |
|||||||
Poliçenin Başlangıç-Bitiş Tarihi: |
Ülke : |
Ülke : |
Poliçenin Başlangıç-Bitiş Tarihi: |
|||||||
|
Pasaport No : |
Pasaport No : |
|
|||||||
9- Aracın ilk darbe aldığı yeri ön
arka |
9- Aracın ilk darbe aldığı yeri
arka |
|||||||||
10- Çarpışma yerinin ve anının taslağını çiziniz. |
||||||||||
|
||||||||||
11- Sürücü görüşleri |
11- Sürücü görüşleri |
|||||||||
|
|
|||||||||
12- Araç A Sürücüsünün İmzası |
|
12- Araç B Sürücüsünün İmzası |
||||||||
|
|
|
||||||||
Yazar : Çetaş