Sizin için uygun satış danışmanını arıyoruz
Bir araç için yakıt tüketiminden araç performansına kadar birçok noktada etkin olan tekerler için birçok önemli parametre bulunmaktadır. Lastik hakkındaki en önemli durumlardan biri de hiç şüphesiz basıncı denilebilir. Araç tekerlerindeki basınç farklılıkları çok farklı durumlara gebe olabilir. Bunu izlemek de ancak Lastik Basınç Göstergesi (TPMS) ile mümkün olmaktadır.
Son model araçlarda yer alan fakat eski model araçlarda pek gözlenmeyen lastik basınç göstergesi, direksiyon göstergesi kısmında yer almaktadır. Lastiklerde yer alan basınç sensörü vasıtası ile buraya gelen bilgiler, kimi sistemlerde basıncın ideal olup olmadığına göre direkt olarak sürücüye uyarı olarak aktarmaktadır.
Bir aracın yakıt performansı lastiklerinin durumlarına göre değişebilmektedir. Aracın yol ile iletişimini sağlayan yegâne unsur olan lastikler yanlış basınca sahip olması ile araç motoruna fazladan efor harcatabilir.
Performansın yanında sürüş güvenliğinin ana unsurlarından olan yol tutuşu da yine lastik basıncı ile doğrudan alakalıdır. Hava, yol ve lastik tipine göre farklı basınç miktarları gerekirken yanlış basınç doğrudan kazaya sebep olabilir.
Tüm bunların ışığında kısaca şu denilebilir aracın sürüşünü önemli ölçüde kontrol edebilmek lastik basıncı göstergesi ile mümkündür. Yakıt tasarrufu ve güvenli sürüşün ön koşullarından biri olduğunu ifade etmek de yanlış olmaz.
Lastik basınç göstergesi için TPMS kısalması ile karşılaşılır. Bu gösterge sistemine verilen isimdir. ABS gibi zorunlu tutulan bir sistemdir. Anlık olarak lastik basıncını izleyen sistem tehlike arz edecek durumları da direkt olarak sürücüye iletmektedir.
Otomobillerde yer alan lastik basınç göstergesi yanması iki farklı sebepten gözlenir. Bunun ilk sebebi direkt olarak TPMS sensöründen aracın yanıt almaması olabilir. Kontak açıldığında uyarı ışığında yanıp sönme sonrası sürekli yanmaya dönülür ise sebep budur. Eğer başlangıçtan itibaren tamamen yanıyor ise lastik basıncının ölçülerek yanlış değerlere sahip olduğu bildirilir. Bu durumda acilen basınçlar kontrol edilerek ideal seviyelere ayarlanmalıdır.
Sensör arızalarının temel sebebi, sensörlerin görece dayanıksız olabilmesidir. Hasar sonucu hızlıca arızalanabilen sensör 5 ve 10 sene arası içerisindeki pil ile çalışabilir. Bu sebeple pilinin bitmesi de direkt olarak arıza sebebi olabilir. Bunun yanı sıra valf başlıklarındaki bir tahribat veya lastiklerdeki tahribat doğrudan doğruya TPMS sensörüne hasar verebilir.
Bir diğer durum da ABS ve ECU parçalarının bozulmasıdır. Bu parçaların bozuk olması durumunda da yine arıza gözlemlenebilir.
Sorunun üstesinden gelmek için yukarıdaki durumlardaki tüm durumların gerekliliklerini sağlamak gerekir. Eğer basınç değerlerinde sorun mevcut ise hızlıca doğru değerlerdeki basınç lastiklerde ayarlanmalıdır. Bir diğer durum olan arızalar sebebiyle yanmalarda ise gerek TPMS sensör, gerek valf başlıkları gibi yukarıda belirtilen alakalı parçaların kontrol ve gerekirse değişiminin sağlanması gerekir.
Lastik basınç göstergesi sıfırlama veya resetleme işlemi her araçta farklı şekilde yapılabilmektedir. Tüm araçlarda yer alan bu özellik için dijital sistemlerde dokunmatik ekranlardan menü üzerinden sıfırlama işlemi yapılırken kimi sistemlerde de fiziksel bir buton yardımı ile yapılabilmektedir. Sıfırlama için “(!)” sembolü olan düğme veya dijital seçenek aranmalıdır. Kesin bilgi için en doğru yöntem ise aracın kullanma kılavuzundan yardım almak olacaktır.
Araç muayenesinin standartlarını belirleyen TÜVTÜRK, güncel olarak lastik basınç göstergelerini ana arıza unsuru olarak değerlendirmediği için muayene sürecinde gözlenen basınç göstergesi arızaları kusur olarak sayılmamaktadır. Güncel durum bu halde iken ileride değişecek yönetmeliklerle beraber bu durum değişebilir. Bu sebeple ilgili durum için kurumdan bilgi almak daha doğru olacaktır.
Lastik basınç göstergesi her ne kadar ana arıza unsuru olmasa da lastik basıncı oldukça önemlidir. İçerikte de değinildiği gibi büyük sorunlara gebe olması sebebi ile izlenmesi önemlidir. Basınç takibinin yapılması hayati olacağı gibi basınç göstergesinin sağlam durumda olması oldukça faydalı olacaktır.
Yazar : Çetaş Dijital