Sizin için uygun satış danışmanını arıyoruz
Otomatik şanzımanlı araçlarda arıza belirtilerinin başında vites geçişleri gelmektedir. Vites geçişlerinde yaşanacak savrulma ya da aracın ileri ve geri hareketlenmesi gibi durumlar zaten bir sorun olduğunu gösterir. Araç vurdurma yapar ve ufak da olsa bunu hissedersiniz. Otomatik şanzıman arızaları, aracın performansını olumsuz etkileyebilir ve sürücülere rahatsızlık verebilir. Bu arızaların bazı belirtileri vardır. Öncelikle, aracın vites değiştirme sürecinde yaşanan gecikmeler veya titremeler otomatik şanzıman arızasının işaretlerinden biridir. Ayrıca, aracın vites değiştirme esnasında anormal sesler çıkarması da dikkat çekici bir belirtidir. Aracın vites geçişlerinin düzensiz veya sarsıntılı olması da arıza belirtisi olabilir. Ayrıca, aracın vites geçişlerinin yavaşlaması veya vitesler arasında geçiş yapmada zorlanması da otomatik şanzıman sorunlarının habercisi olabilir. Bunun yanı sıra, araçta vitesin kendiliğinden değişmesi veya belirli bir vitesin tıkanması gibi durumlar da arızanın varlığını gösterebilir. Bu belirtilerden herhangi birini fark eden sürücüler, otomatik şanzımanın kontrol edilmesi ve gerekli onarımların yapılması için bir servise başvurmalıdır. Arızanın erken teşhis edilmesi, daha ciddi sorunların önlenmesine yardımcı olabilir ve aracın güvenliğini sağlar.
Genellikle aracın kullanımıyla ilgilidir bu durum. Kronik bir arıza yok ise aracı zorlamak ya da farklı kullanım modlarında kurallara uygun olmayan kullanımlar gerçekleştirmek şanzımana zarar verebilir. Tabi bunun farklı sebepleri de var. Şöyle bir listede anlatalım:
Otomatik şanzıman arızaları genellikle çeşitli sebeplere dayanır. Bunlar arasında yağ seviyesinin düşük olması veya kalitesiz yağ kullanımı önemli bir rol oynar. Şanzıman içindeki bileşenlerin zamanla aşınması ve yıpranması da sıkça karşılaşılan bir durumdur, bu da vites geçişlerinin düzensizleşmesine veya sesli titremelere neden olabilir. Modern araçlarda otomatik şanzıman, elektronik bileşenler ve sensörler aracılığıyla kontrol edilir. Ancak, bu sensörlerdeki arızalar vites değişimlerinin yanlış yapılmasına sebep olabilir. Bağlantı sorunları da şanzıman arızalarına yol açabilir; valflerin gevşemesi veya hasar görmesi vites geçişlerini yavaşlatabilir veya düzensizleştirebilir. Soğutma sistemindeki arızalar da şanzımanın aşırı ısınmasına ve bileşenlerin zarar görmesine neden olabilir. Son olarak, fabrika hataları veya montaj hataları da otomatik şanzıman arızalarına sebep olabilir. Bu sebeplerin herhangi biri veya birkaçı, aracın otomatik şanzımanında sorunlara yol açabilir ve uzman bir tamirciye başvurulmasını gerektirebilir.
Otomatik şanzıman arızaları, aracın yürüyen aksamına ciddi zararlar verebilir. Özellikle aracın güç aktarım sistemlerini etkilediği için, şanzıman arızaları genellikle diğer mekanik bileşenlere zarar verebilir. Şanzıman arızaları nedeniyle güç aktarımı düzensizleşebilir veya kesintiye uğrayabilir, bu da motor ve tekerlekler arasındaki uyumsuzluğa ve sürtünmeye yol açabilir. Bu durum, motorun aşırı yüklenmesine ve aşırı ısınmasına neden olabilir. Ayrıca, vites değişimlerinde meydana gelen ani şoklar ve titreşimler, şanzıman arızalarının yürüyen aksam üzerindeki etkisini artırabilir. Bu durum, süspansiyon sistemine ve direksiyon mekanizmasına zarar verebilir, aracın sürüş stabilitesini olumsuz yönde etkileyebilir. Aynı zamanda, aracın fren sistemine de ek yük getirebilir, özellikle vites değişimlerinde ani güç kayıpları yaşandığında. Otomatik şanzıman arızaları, aracın genel performansını da etkileyebilir. Düzensiz vites geçişleri veya güç kaybı, aracın hızlanma yeteneğini azaltabilir ve yakıt verimliliğini olumsuz yönde etkileyebilir. Sonuç olarak, şanzıman arızaları, aracın yürüyen aksamının yanı sıra sürüş güvenliği ve performansı üzerinde de ciddi bir etkiye sahip olabilir. Bu nedenle, otomatik şanzıman arızaları derhal giderilmelidir.
Bu tamamen değişkendir. Fabrikaların garantilerine göre bakabilirsiniz. Bakımlı ve düzgün kullanılmış bir şanzıman oldukça uzun gidecektir. Otomatik şanzımanın ömrü, birçok faktöre bağlı olarak değişebilir ve belirli bir kilometre sınırı net olarak belirlenemez. Ancak, genellikle otomatik şanzımanlar, düzenli bakım ve uygun kullanım koşulları altında 150.000 ila 250.000 kilometre arasında dayanabilir. Bu süre, aracın markası, modeli, motor gücü, sürüş alışkanlıkları, bakım geçmişi ve diğer faktörler tarafından etkilenebilir. Düzenli bakım ve servis takibi, otomatik şanzımanın ömrünü uzatabilirken, sert sürüş, aşırı yüklenme, düzensiz bakım veya aşırı sıcak veya soğuk koşullar gibi olumsuz etkenler ise şanzımanın ömrünü kısaltabilir. Yine iş tamamen optimum performansta bitiyor. Kullanımını verimli sağlarsanız daha uzun ömürlü kullanabilirsiniz.
Farklı markaların kendine ait şanzıman yapıları bulunuyor. Teknolojiyle birlikte bazı şanzımanlar çok daha farklı hareket ediyorlar. Ama ana gurup iki tanedir. Bunlar hidrolik otomatik şanzımanlar ve CVT (Sürekli Değişken Aktarım) şanzımanlar.
Yazar : Çetaş