Sizin için uygun satış danışmanını arıyoruz
Yol ve araç güvenliği adına dikkat edilmesi gereken noktalardan biri hiç şüphesiz lastik seçimidir. Mevsimine göre özel lastik seçimi yol tutuşu için oldukça kritik bir misyon üstlenir. Bu içerikte yaz lastiği özellikleri nelerdir, neden kullanılır, ne zaman takılmalı gibi bir dizi soruya en ince ayrıntısı ile yanıt verilmiştir.
Yaz lastiğini diğer lastik tiplerinden ayıran en önemli özelliği kış mevsimi dışındaki tüm mevsimlerde kullanılabilir olmasıdır. Elverişli havalar için özel olarak tasarlanan bu lastikler, kimi noktalarda dört mevsim lastik tipleri ile benzer özelliklere sahiptir.
Yaz lastiklerinin ilk öne çıkan özelliği hızlı ve atik bir performans sunmalarıdır. Bunlara ek olarak yol tutuşu sayesinde hızlı ve keskin şekilde viraj almaya da elverişlilerdir. Buna ek olarak 4 mevsim lastiklere oranla ıslak zeminlerde daha iyi yol tutuşu sunarlar.
Diğer lastik tiplerine göre yaz lastikler; daha kısa ve kalın bloklara sahipken uzunlamasına kanalları da yapısında barındırmaktadır. Bu yapısı sebebi buz tutmuş yollarda ve karlı zeminlerde kullanıma elverişli değildir.
Yaz lastiği özellikleri gelişen teknoloji ile beraber çok çeşitlenmiştir. Bazı kriterler lastik üreticileri için standart olarak kataloglarda sunulmaktadır. Bu kriterler:
Şunu belirtmek gerek ki; yaz lastiklerindeki özellikler kimi zaman standart olsa da bazı durumlarda markalara özel yapılar bulunabilir. Teknolojinin nimetlerinden faydalanan birçok büyük lastik firması her geçen yıl farklı inovatif seçenekleri sunarken lastik özellikleri kataloğunu da genişletmektedir.
Bir aracın en yüksek performansa ulaşabileceği lastik tipi yaz lastiğidir. Lastiklerin yumuşak ve hafif yapısı sebebi ile güzel havalarda araçların yol tutuşu daha yumuşak hale gelerek diğer lastik tiplerine oranla daha iyi bir performans ortaya çıkar.
İlk olarak kısaca şunu belirtmek gerek; yaz mevsiminde daha az yakıt ve daha iyi performans için yaz lastiği kullanılmalıdır. Yaz lastiği avantajları genel olarak yol tutuşu, yakıt ve fren sisteminin çalışması üzerinedir. En temel olarak sayılabilecek bazı avantajlar:
Yakıt tasarrufu ve daha hızlı durma sağlamasının sebebi; kış lastiklerinin yaz lastiklerine oranla daha fazla çekiş gücü ihtiyacı doğurmasıdır. Araç bu yük sebebi ile daha yavaş hızlanır veya fren yaparken daha fazla da güç tüketir.
Sadece yaz lastiği değil her lastik, doğru hava şartlarında kullanılması halinde ciddi avantajlar sağlar. Bu sebeple lastik seçimi oldukça önemlidir.
İlk kısımda da değinildiği gibi yaz lastiği birçok açıdan dört mevsim lastikler ile benzerlik gösterir. Bu sebeple zorlu hava koşullarına dikkat etmek şartıyla kış ayları dışında her zaman takılabilir. Ülkemiz içerisindeki ortalama kullanım aralığı ise 1 Aralık ile 1 Nisan tarihleri arasıdır. Tabi rakım, iklim ve bölge özelinde bu tarihlerde bir esneme veya daralma söz konusu olabilmektedir.
Yağmurlu ve serin havalarda, buzlanma ve kayma söz konusu olduğu için yaz lastikleri takmak konforlu olmayacaktır. Aracın yol tutuşu daha temkinsiz hale gelecek ve kimi durumlarda kayma da gözlemlenecektir. Bu sebeple yaz lastiklerinin en ideal kullanımı sıcak bahar ve yaz ayları denilebilir.
4 mevsim lastikleri, kış ve yaz lastikler arasındaki bir doğruya yerleştirmek gerekir ise yerleşeceği konum ortada değil yaz lastiğine yakın olacaktır.
Yaz lastikleri sıcak hava şartlarında 4 mevsimlere oranla daha iyi yol tutuşu ve hızlanma performansı sunarlar. Virajlarda ve fren yapmada daha hızlı reaksiyon imkânı sağlarlar.
Öte yandan 4 mevsim lastikler ise soğuk havalarda yaz lastiklerine göre daha iyi yol tutuşu ve fren kabiliyeti sunarlar. İş zorlu kış şartları olduğunda ise kış lastiğinin yerini yaz lastiğine göre daha iyi doldurabilirler fakat yine de kış lastikleri kadar güven vermeyeceklerdir.
Mevsim geçişlerinin sert olduğu konumlarda kış lastiği ve yaz lastiği ikilisi kullanılabilir. Ilıman iklimlerde ise en ekonomik ve optimal seçenek 4 mevsim lastikler olacaktır.
Yaz lastiği, kısa derinliği ve hafif afif yapısı sebebi ile 7 derece ve üzeri havalarda kullanılmalıdır. 7 derecenin altındaki mevsimlerde buzlanma riski olacağı için yaz lastiği kullanmak bazı tehlikeleri doğurabilmektedir.
Kış lastikleri de 7 dereceye kadar olan soğuk havalarda kullanılmak üzere tasarlanmıştır. Daha derin yapıları sebebi ile buzlanma ve kardan daha az etkilenen kış lastikleri, sıcak havalarda kullanılması halinde aracı olmaması gereken bir seviyede yorabilir.
Doğru derecelerde doğru lastik seçimleri yapmak, hem sürüş güvenliği hem de araç sağlığı açısından oldukça önemlidir. Lastiklerin doğru kullanımına aracın ve şoförün sağlığı için en temel değişkenler arasında da yer verilebilir.
Aracın yer ile ilk temasını sağlayan kısmın tekerler olduğu düşünüldüğünde lastik alırken titiz davranılması gerekir denilebilir. Bu bakımdan yaz lastiği alırken dikkat edilmesi gerekenler arasında birkaç husus da bulunmakta.
Dikkat edilmesi gerekenler:
Yaz lastiği seçimi için en dikkat edilmesi gereken nokta hiç şüphesiz doğru zamanlamadır. Bu zamanlama bulunulan bölgenin iklimine göre değiştiği için standart bir zamanlama belirtmek yanlış olacaktır.
Yaz lastikleri, sıcak ve ılıman havalarda etkili olduğu için yağmurda kayma durumu da buna paraleldir. Havanın durumuna göre yağmur kimi zaman buzlanma riski yaratabileceğinden kayma riskini doğurabilir bu durumlarda yaz lastiği kayabilir.
Sıcak havalarda yağacak yağmurlar için ise aynı durum gözlenmez. Uzunlamasına şekilde geliştirilmiş olan lastik kanalları suyu taşıyacağı için istisnai yağışlar haricinde kolay kolay kayma yaşanmayacaktır.
Kısaca şunu ifade etmek gerek aracın kayıp kaymaması tamamen lastiğin kavrama yeteneğine endekslidir. Bu sebeple yağmurun yağdığı dönemde doğru lastik seçimi yapıldı ise kayma yaşanmayacaktır.
Soruya hızlıca cevap vermek gerekir ise yanıt; evet sertleşir. Bunun temel sebebi yaz lastiklerinin kış şartlarına uygun olarak geliştirilmemesidir.
Kış aylarında kullanılan yaz lastiklerinde lastik sırtı olarak adlandırılan kısımlarda sertleşme meydana gelir. Bu sertleşme ilk olarak çekiş gücü kaybı yaşatacaktır. Bununla birlikte lastik daha kolay hasar alır hale gelecek ve kısa sürede de yıpranacaktır.
Yıpranma genellikle yaz lastiklerinin esnekliğini kaybederek çatlaması ile oluşur. Bunun yanı sıra aşırı derecede sert hale gelen sırt bloğu yolunabilir hale de gelir. Eğer lastikte bu iki emare görülüyor ise acil olarak değiştirilmeleri gerekir. Araç hakimiyetini kaybetmeden tutun ani şekilde lastik patlamasına kadar birçok problem ile karşılaşma imkânı doğabilir.
,Yaz lastiği, sıcak havalarda araçların yol tutuşunu iyileştirir. Yaz lastiğinin diğer lastiklerinden farkı nedir öğrenmek için tıklayın!
Yazar : Çetaş Dijital